غذا خوردن در شب می تواند خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد

بر اساس تحقیقاتی که در ژورنال Experimental Physiology منتشر شده است، خوردن غذا در طول شب با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی و دیابت مرتبط است و چرخه 24 ساعته ی بدن در این افزایش خطر مقصر است.

محققان در دانشگاه ملی خودمختار مکزیک، غلظت نوعی چربی خون به نام تری گلیسیرید را در خون موش‌ها بررسی کرده و دریافتند که پس از تغذیه ی موش‌ها با غذای پر چرب در ابتدای دوره ی استراحت، سطح چربی خون آنها به شدت نسبت به زمانی که در ابتدای فاز فعال تغذیه می‌شوند، افزایش می یابد. هنگامی که آنها بخشی از مغز موش را که چرخه 24 ساعته را کنترل می کند برداشتند، دیگر تغییری در سطح چربی خون موشها رخ نداد.

سطح بالای چربی خون با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. این بیماری‌ها با نوعی از سبک زندگی که در آن انسان سیگنال‌های ساعت بیولوژیکی را نادیده گرفته و در شب غذا می‌خورد، مرتبط هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که چرا چنین سبکی از زندگی ناهماهنگی با چرخه 24 ساعته ی بدن ما ممکن است منجر به سطوح بالای چربی خون و در نتیجه خطر ابتلا به مشکلات قلبی شود.

در توضیح این نتایج، نویسندهی این مطالعهRuud Buijs ، گفت: ما می توانیم ساعت بیولوژیکی خود را نادیده گرفته و تصمیم بگیریم که وقتی که به شدت خسته ایم در طول روز بخوابیم یا شب‌ها به جای خوابیدن کار ‌کنیم و غذا بخوریم که در هر حال گاهی برای بقای ما مهم است. اما، انجام مکرر این کار – برای مثال در شیفت کاری، جت لگ، یا تا دیر وقت بیدار ماندن در شب - به سلامتی ما در درازمدت آسیب می رساند، به خصوص خوردن غذا در زمانی که باید بخوابیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171109100432.htm